Haftanın Pazarlama İletişimi Özeti: 6

24 Şubat - 3 Mart 2018 tarihleri arasında Türkiye ve dünyada pazarlama iletişimi alanında olup bitenler.

Haftanın Pazarlama İletişimi Özeti‘yle hafta içi vakit darlığından gerekli özeni gösteremediğiniz gelişmeler, tartışmalar, öne çıkan projeler, trendler, çok konuşulanlar, gözden kaçanlar derken haftayı toparlamak ve gelecekte dönüp bakılacak iyi bir arşiv oluşturmak niyetindeyiz. Okurken linklere dikkat, her şey linklerde.

Dünyanın en büyük reklam ve pazarlama holdingi (grubu, network’ü, ağı, devi…) WPP, 2017’nin kendileri için pek iyi geçmediğini açıkladı. Gelirleri yüzde 0,9 düşen grup için bu, 2009’dan sonraki en kötü yıl anlamına geliyor. Açıklamadan sonra WPP hisseleri yüzde 10’un üzerinde düşüş yaşadı tabii ki. Başkan Martin Sorrell 2017’deki gelir kaybıyla ilgili olarak Google ve Facebook’u işaret etti.

Bu arada WPP ajans birleştirmelerine devam ediyor. Halkla ilişkiler ajansları Burson-Marsteller ve Cohn&Wolfe, BCW adıyla birleşerek 42 ülkede 4 binden fazla çalışanla yine dünyanın en büyük ajans network’lerinden birine dönüşüyor.

Digiday’de Seph Joseph imzasıyla yayımlanan analizde, WPP örneğinden yola çıkarak reklam devlerinin ‘kendilerine çeki düzen verme’ zamanının geldiğine değiniliyor. Yazıya göre ajans patronlarının acilen yüzleşmesi gereken 5 husus var:

  • Ajanslar kendilerini yeniden şekillendirmek zorunda.
  • Müşteriler kontrolü ele alıyor.
  • Mecra satın almalarında şeffaflık beklentisi had safhaya ulaştı.
  • Deloitte, Accenture gibi danışmanlık firmaları ‘gelmek üzere’ değil, geldiler bile.
  • Düopol (Facebook ve Google) etkisi bir realite.

İçinde “tekel, Google, Facebook” kelimeleri geçen cümleler kuran biri daha oldu bu hafta. CNN Başkanı Jeff Zucker, hükümetin bu ikilinin tekelleşme gücüne dikkat etmesi gerektiğini söyledi. News Corp. CEO’su Robert Thomson da teknoloji platformlarının reklam gelirlerini olması gerektiği gibi paylaşmadığı görüşünde. Facebook ve Google’dan konuyla ilgili bir yorum gelmedi.

Facebook’un son algoritma değişikliği, trafiğinin önemli kısmını oradan sağlayan yayıncılar için kâbusa dönüştü. 4 yıllık bir içerik sitesi olan LittleThings de onlardan biri. Organik trafiğinin yüzde 75’ini kaybeden site, ‘başka yolu kalmadığını’ belirterek faaliyetini durdurma kararı aldı. Sitenin Facebook’ta 12 milyon takipçisi vardı.

Statista’nın bu konuya ilişkin hazırladığı grafikte ise Facebook’un yönlendirdiği trafiğin düşüşü kadar dikkat çeken bir nokta var: Pinterest’in yükselişi. Buradan hareketle, Contentus Kurucu Ortağı Serbay Arda Ayzit‘e “Pinterest’in göz ardı edilen trafik gücünü ekkime nasıl, ne kadar fayda sağlayabilir” diye sorduk.

Twitter hasretle beklenen yer imleri (bookmarks) özelliğini kullanıma sundu. Twitter’ı ‘kültürlenme’ amaçlı kullanan ve “kenara ayırayım da sonra okurum” diyenler için büyük hizmet. Daha önce bu amaçla kullanılan ‘beğen’ özelliğinin tersine, işaretlenen tweet’ler takipçilerin duvarına düşmeyecek.

Google tarafından yayıncı ve geliştiricileri AMP teknolojisi hakkında bilgilendirmek amacıyla Amsterdam’da bir etkinlik düzenledi. SEO Danışmanı Oktay Çomak’ın konferans notları Webrazzi’de.

Lübnan Eski Başbakanı Refik el-Hariri’nin oğlu Ayman Hariri tarafından 2015’te kurulan Vero yeni büyük sosyal ağ olma yolunda ilerliyor. Instagram benzeri uygulama, reklamsız bir sosyal ağ deneyimi sunma iddiasında. Zaten ortaya çıkışı da kurucusunun diğer platformlardaki reklamlardan sıkılmasına dayanıyor.

Teknolojinin pazarlamanın içine ne kadar nüfuz ettiği şu kısa özetin ilk birkaç maddesinde bile kendini gösteriyor. Buna ilişkin paylaşmak istediğim iki yeni yazı var. Uzun yıllar ajansların yaratıcı departmanlarını yönetirken gördüğümüz ve şimdi yoluna freelance devam eden Görkem Yeğin, Medium’da paylaştığı yazısında dijitalle geleneksel arasındaki sınırın kalkmayacağını çünkü öyle bir sınırın hiç var olmadığını savunuyor: “Bu sınırlar aslında dijital ve geleneksel arasında değil, iki grup insan ve onların bakış açıları arasındaydı; alan savunması yapanlar ve güvenli alanından çıkmak istemeyenler.” Yazıda ‘mobil öncelikli iletişim’ için göz önünde bulundurulması gereken noktalar da sıralanıyor.

GroupM’den Aykut Aslantaş da DigitalAge’in Mart sayısında yayımlanan köşesinde, markaların sosyal medyada yaşanan başarısızlığı 5 etkene dayandırmış:

  • Yanlış platformlarda aktif olmak.
  • Unutulması kolay bir kullanıcı deneyimi sunmak.
  • Influencer pazarlamayı görmezden gelmek.
  • Mevcut verileri yakından incelememek.
  • Hedef kitlenin sosyal davranışlarını yanlış anlamak.

Yapay zekanın bizi işsiz bırakıp “eski reklamcı bakın nasıl perişan oldu” diyen ana haber bültenlerine düşüreceğinden az da olsa korkuyoruz. Geniş editör ağıyla markalara içerik hizmeti veren İçerik Bulutu, “veriyi anlaşılabilir metin biçimine getiren doğal dil işleme yazılımıyla” el değmeden ürettiği tanıtım metnini paylaştı.

Bu noktada, daha önce izlemeyen ve 25 dakika kadar vakti olanlar için bir Serdar Erener röportajı gelsin. “Biz aslında buluşçuların yancısıyız” diyen Erener’in bu konuda da söyleyecekleri var.

Bir yetişkin webcam platformu (Bu sektördeki ‘adult’ kelimesinin ‘yetişkin’ olarak çevrilmesi de hiç oturmadı sanki) orgazmdan sonra Domino’s’tan pizza sipariş eden dildo geliştirdiğini duyurdu. Teknolojinin pazarlama amaçlı kullanımına en ilginç örneklerden biri. Bluetooth’la çalışan sistem henüz geliştirme aşamasında. Konuyla ilgiliyseniz (ya da ilgisizseniz diyelim) Vice’ın “yıl olmuş 2017, neden hala sevişiyoruz?” temalı analizine göz atabilirsiniz.

Milano Moda Haftası’nın kazananlarından biri şüphesiz ki Dolce & Gabbana oldu. Hem de çok basit bir fikirle: “Podyumda çantaları mankenler yerine drone’lara taşıtmak.”

Diğer bir İtalyan moda markası olan Gucci ise Milano’da eski bir havacılık fabrikasından dönüştürülen yeni genel merkeziyle dünya genelinde haber olmayı başardı. Piuarch adlı mimarlık ofisinin elinden çıkan projenin detayları Dezeen’de.

Teknolojiyle gündeme gelen başka bir giyim markası da Levi’s oldu. Markanın ‘inovasyon tarafıyla meşgul’ birimi Eureka Lab tarafından geliştirilen lazerle kot eskitme teknolojisi global medyada geniş yer buldu.

İkonik timsah logosunu 85 yıldır göğsünde taşıyan Lacoste, Dünya Doğa ve Doğal Kaynakları Koruma Birliği (IUCN) iş birliğiyle, nesli tehdit olan 10 hayvana dikkat çekmek amacıyla yeni bir seri üretti. Farklı logolarla 1.775 adet üretilen tişörtler internet üzerinden satılacak ve kısa sürede tükenecek.

Benzer bir logo değişikliği de Johnnie Walker’dan geldi. Cinsiyet eşitliğine vurgu yapmak isteyen viski markasının yürüyen adamı bir süreliğine yürüyen kadına dönüşüyor. 250 bin şişe üretilen Jane Walker, kadın örgütlerine de şişe başına 1 Dolar kazandıracak.

Apple, geçtiğimiz Kasım ayında yapılan referandumla eşcinsel evliliğinin yasal olduğu ülkeler arasına katılan Avustralya’da, aşkın cinsiyetsizliğine işaret eden bir reklam kampanyası yayımladı. iPhone X için çekilen kampanyada eşcinsel evliliklerindeki ilk dansa vurgu yapılıyor.

Daha önce bazı paylaşımları nedeniyle seksizm eleştirilerine maruz kalan Hollanda merkezli erkek giyim markası Suitsupply, bu kez de eşcinsel temalı paylaşımları nedeniyle bir anda 10 binden fazla Instagram takipçisini kaybetti. Marka ilginç bir şey deniyor olabilir.

Dünya gazetesinin haberine göre yıllardır dillendirilen “Amazon Türkiye’ye geliyormuş” söylentisi bu ayın sonunda gerçek oluyor. Amazon’un, yüzde 10 komisyon oranıyla pazara giriş yapacağı konuşuluyormuş.

Capital dergisinin araştırmasına göre ise şirketlerde CEO’luğa giden yol kısalıyor. Araştırma, son 15 yılda CEO olma süresinin en az 10 yıl erkene çekildiğini gösteriyor.

2017’de içeriğe yaklaşık 6,3 milyar Dolar harcayan Netflix, 2018’de bütçeyi 8 milyon Dolar’a yükseltmeyi hedefliyor. Bu hedef kendisini bir nevi devler ligine; Fox, Time Warner, Disney seviyesine çıkaracak. Yine bu yıl içinde 700’e yakın yapıma önayak olmayı planlayan platform, ABD dışında da 80 kadar orijinal içerik yaptırmayı düşünüyor.

RTÜK üyesi Hamit Ersoy, internete de denetim meselesine açıklık getirdi: “Netflix, Blu TV, Puhu TV gibi aslında tamamen yayıncı olan ama sadece internetten yayın yaptıkları için herhangi bir kullanıcı gibi algılanan platformları denetleyeceğiz.”

Gazetecilere yönelik yayın yapan nadir mecralardan Journo, geleneksel medyadan YouTube’a ‘bir şekilde’ geçiş yapan gazetecilere mikrofon uzattı. Nevşin Mengü, Sevim Gözay, Fırat Fıstık, Timur Akkurt ve Barış Akpolat’ın görüşlerine yer verilen haberde YouTube’da gazetecilik yaparak para kazanılıp kazanılamayacağı ve gerçekten bağımsız olunup olunamayacağı ana noktalar olarak dikkat çekiyor. Pek çok basılı mecra ve TV kanalından tanıdığımız Sevim Gözay’ın markalara da bir mesajı var: “Reklamverenlerin ve sponsorların goygoyu bırakıp nitelikli içeriğe yatırım yapmasını bekliyoruz.”

Sinema içerik entegrasyonu ajansı ICM Turkey, 3 hafta önce iddialı bir YouTube programına başladı. Spor medyasından tanıdığımız Mehmet Demirkol ve Irmak Kazuk’un sunduğu Ciddiyetten Uzak adlı program Ata Demirer’le başladı, İlker Ayrık ve Beyazıt Öztürk’le devam etti. Bildik YouTube alışkanlıklarına göre ‘iyi’ prodüksiyon ve yatırım.

Monaco’da düzenlenen Digiday Publishing Summit, genel olarak medyanın gelir modelleri konusuna yoğunlaştı. Özetle “reklama yaslanarak yaşamaya çalışmak” gibi bir modelin kalmadığı söylenebilir. Örneğin Hearst yöneticisi, milenyum kuşağının deneyime verdiği öneme dikkat çekiyor. Grubun 30 kişilik etkinlik ajansı geçtiğimiz yıl yaklaşık 100 organizasyon düzenlemiş. Sessizce ölümü beklemek istemeyen yayıncılar için çarpıcı örnekler var.

Öte yandan, dijital yayıncılığın kilometre taşlarından Buzzfeed, bulabileceği her yerde gelir aramaya devam ediyor. Sitenin mutfak gereçleri markası, önümüzdeki haftadan itibaren Walmart mağazalarında ve Walmart.com’da satışta olacak. İki taraf için de gayet kârlı bir anlaşma.

Arşivde bulunsun diye: TRT’nin 208 şarkıya yasak koyduğu ortaya çıktı.

Fanzin kültürünün medya için ne kadar değerli olduğu malum. Bu yıl üçüncüsü düzenlenecek olan Fanzineist’te stantla yer almak isteyenler için açık çağrı yayımlandı. Nisan ayı içinde yapılacak festivale katılım başvurusu için son gün 5 Nisan. Fanzineist geçen yıl 10’dan fazla ülkeden 135 fanzini ağırlamıştı.

Dünyanın en yaratıcı ve etkili ajanslarından Droga5, New York ofisinde çalışan 40 kişiyi işten çıkardı. Yapılan açıklamada belirtilmese de ajansın iki büyük müşterisini kaybettiği konuşuluyor. Ajans, yaklaşık bir ay önce de CCO’suyla (Chief Creative Officer) yollarını ayırmıştı.

Ankara’da kurulan dijital pazarlama ve SEO ajansı Zeo, İstanbul’dan sonra üçüncü ofisini Londra’da açtı. Dijital pazarlama konferansı DigitalZone’un da yaratıcısı olan ajans, yeni ofisi bu video ile duyurdu.

Ogilvy İstanbul’un yeni kreatif strateji direktörü Eren Alphan oldu. Son olarak Rafineri’de görev yapan Alphan’ı, Adamlar Yapıyor adlı bloguyla da tanıyoruz.

Wanda Digital’in yeni kreatif direktörü de Armağan Ükünç oldu. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi mezunu olan Ükünç, 3 yıldır Wanda’da görev yapıyor.

Türkiye açıkhava reklam yatırımları 2017’de yüzde 9 oranında büyüdü. Açıkhava Reklamcıları Vakfı (ARVAK) tarafından Ernst&Young’a hazırlatılan rapora göre geçen yıl açıkhavaya yapılan yatırımların toplamı 776 milyon TL.

Bigumigu’nun ‘aynı zamanda fenomen olan’ reklamcılarla yaptığı röportaj serisinin yeni konuğu Fikr’et Kurucu Ortağı Gökhan Yücel oldu. Anatolian Rock Revival Project’in de mimarlarından olan Yücel, markaların çok gerekmedikçe şaka yapmamalarını tavsiye ediyor: “Kimse ‘acaba filanca market zinciri bugün gündemle ilgili bir şaka yapacak mı’ gibi bir beklenti içinde değil. Markalar, davet etmek istemediğimiz ama yine de bizimle bir mekana gelen, istenmeyen arkadaş gibiler sosyal medyada.”

Markam Kurucusu Güven Borça, geçtiğimiz Ekim ayından beri Dünya gazetesinde köşe yazıyor. 26 Şubat tarihli yazısında Kristal Elma’nın ve Altın Portakal’ın düşüşe geçtiğinden bahseden Borça, dizi sektörünün de katılımıyla Antalya’da üç ayaklı yeni bir etkinlik serisi önerdi. “Cannes modelinin bu topraklara ait ve Antalya’ya uzun vadede çok değer katacak versiyonu” şeklinde tanımlanan önerinin detayları şurada.

Yılın ajans ve markalarının ödüllendirileceği Campaign Agency & Brand of the Year yarışmasının kısa listeleri açıklandı. Yarışmanın ödül töreni 15 Mart’ta.

Bu yıl ikincisi düzenlenen Social Media Awards için belirtilen son başvuru tarihi 12 Mart’a kadar uzatıldı.

19 Nisan’da 5’incisi düzenlenecek olan Marketing Meetup’ta bu yıl bizi bir ilk bekliyor. Teknolojiyi pazarlamaya en yaratıcı ve verimli şekilde uyarlayan markalar MarTech Awards ile ödüllendirilecek. 3 ana kategori ve 13 alt kategoride yarışacak işler, jüri tarafından değerlendirilecek.

IAB Türkiye (Interactive Advertising Bureau) tarafından 8’incisi düzenlenen MIXX Ödülleri sahiplerini buldu. Dijitali ödüllendirmek için yola çıkan organizasyonda bu yılın büyük kazananı Tick Tock Boom’un Ford Otosan için yaptığı “Evlatlarınız Bize Emanet” işi oldu. Kazanan tüm işleri şurada görebilirsiniz.

Reklam Yaratıcıları Derneği’nin (RYD) “Cumartesi 3-5 Sohbetleri” devam ediyor. 3 Mart Cumartesi günü (bunu kaçırdıysanız da sonrakileri takip edersiniz) Beykent Üniversitesi Taksim Yerleşkesi’nde Concept’ten Umut Dizdar ve Sedat Dündar sahnede olacak.

Gençlere yeni fırsatlar tanımak amacıyla oluşturulan TRT Geleceğin İletişimcileri Yarışması 1 Nisan’a kadar başvuru bekliyor. Radyo Yayıncılığı, Televizyon Yayıncılığı, Sesli – Görüntülü Habercilik ve İnternet Yayıncılığı kategorilerinde öğrenci projelerinin katılabildiği yarışmanın detayları şurada.

Nitelikli medya çalışanı yetişmesine katkı sağlamak amacıyla, Aydın Doğan Vakfı tarafından düzenlenen Genç İletişimciler Yarışması sonuçlandı. 42 üniversitenin iletişim fakültelerinden 1087 öğrencinin 917 projeyle katıldığı yarışmada 102 öğrenci ödüle layık görüldü. 29 yıldır iletişim öğrencilerinin en büyük heyecanlarından biri olmayı başaran yarışmanın kazananları ve detayları Hürriyet’te.

Yıldız Holding’in üniversite öğrencileri için düzenlediği [email protected]üs için başvurular 12 Mart’a kadar devam ediyor. Her yıl farklı bir Yıldız Holding markasının ele alındığı yarışmanın bu yılki konuğu Metro. 2 veya 3 kişiden oluşan proje takımlarının yarıştığı [email protected]üs’ün birincisine 15 bin TL, ikincisine 10 bin TL, üçüncüsüne de 7 bin 500 TL ödül var.

Yaratıcı endüstrilerin insan kaynağı Eskişehir’le özdeşleşmiş etkinliklerden biri olan Kampüste Reklam Var, 11-12 Mart tarihlerinde Anadolu Üniversitesi’nde yine önemli konuşmacıları ağırlayacak. İletişim Kulübü tarafından düzenlenen Kampüste Reklam Var’ın 14 yılı devirdiğini hatırlatalım.

Grafik tasarımla ilgiliyseniz bu video faydalı bir 8 dakika sunabilir. Grafik tasarımda 2018 trendleri:

Porfolyo

İmkan buldukça, özette bir öğrenci veya yeni mezun genç portfolyosuna yer vermek istiyorum. Herhangi bir yarışma veya seçim süreci yok, tamamen kişisel beğeni kaynaklı. İlk konuk Selin Çınar. Grafik tasarım eğitimi almış, tasarımcı ve illüstratör olarak çalışıyor. LinkedIn, BehanceInstagram.

Durumlar böyle. Haftaya yine görüşmek üzere, iyi tatiller!

1 Yorum

Yorum yazmak için tıklayın

Yorumunuz:

  • Türkiye İş Bankası'nın katkılarıyla

Bülten Aboneliği

Günlük haberleri eposta bültenimizle takip edin!

Teşekkür ederiz.

Bir terslik var...