Ted-Ed

Haftanın Pazarlama İletişimi Özeti: 7

3 - 10 Mart 2018 tarihleri arasında Türkiye ve dünyada pazarlama iletişimi alanında olup bitenler.

Haftanın Pazarlama İletişimi Özeti‘yle hafta içi vakit darlığından gerekli özeni gösteremediğiniz gelişmeler, tartışmalar, öne çıkan projeler, trendler, çok konuşulanlar, gözden kaçanlar derken haftayı toparlamak ve gelecekte dönüp bakılacak iyi bir arşiv oluşturmak niyetindeyiz. Okurken linklere dikkat, her şey linklerde.

8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü, pazarlama dünyası için de iyiden iyiye özel gün kapsamına girdi. Bu yıl çiçek / gül ikilisinden uzaklaşılıp, dünyadaki trende de uygun olarak güçlü kadın imgesine ağırlık verildi diyebiliriz. Türkiye’de yapılmış reklamların çoğunu burada, yurt dışındaki ajansların kendi paylaşımlarından örnekleri de şurada bulmak mümkün. Şunun gibi birtakım ilginçlikler de yaşandı tabii ama en ilginci ressam Frida Kahlo‘nun karşımıza Barbie bebeği olarak çıkmasıydı.

Markaların 8 Mart çalışmalarını samimiyetsiz bulan hatırı sayılır bir kesim de var. McDonald’s’ın logosunu ters çevirerek yaptığı ve mesleki açıdan şimdiden yılın en iyileri arasına girmiş hamlesi mesela. Birleşik Krallık’taki sol eğilimli bir grup, restoran zincirinin düşük ücret politikalarını eleştiren bir video paylaştı ve çokça ses getirdi. Markalar için ‘bu işler’ bir nevi leoparın kuyruğunu tutmak gibi.

Düşük ücret konusuna girmişken, Journo’da “Müşteri deneyimi tamam, peki ya çalışan deneyimi?” başlığıyla bir yazı yayımlandı. “30’larına merdiven dayamış koca insanlar öğrenci gibi takılıyorlar hayatta. Tek farkları, harçlıklarını ailelerinden değil de işverenlerden almaları çünkü maaşlar ‘harçlık’ denebilecek kadar düşük seviyelerde” cümleleri geçen yazı, hiçbir sonuca bağlanmayacak kadim tartışmanın halkası olarak yerini aldı.

“Kadınları sadece kadınlar gününde mi anıyorsunuz yani” sitemine cevap vermeye çalışan markalar da oldu. Vestel “365 gün Kadınlar Günü” derken Lipton da “sadece Kadınlar Günü değil her gün konuşalım artık” diyor.

Geçtiğimiz hafta Mehmet Aslantuğ’u konuk ettiği programındaki “erkek egemenliği güzel bir duygu gibi geliyor bana” sözleriyle gündem olan Hülya Avşar da kadınları güçlü olmaya çağıran bir 9 Mart filminde rol aldı. Tabii tartışmalar kaçınılmazdı. İşin sahibi olan Genna İstanbul’un başkanı Selim Tuncer, Marketing Türkiye’ye “Bu konuyu hem sosyal mecra paylaşımcılarından hem de Türkiye’de birçok kişiden daha iyi bilirim” vurgusuyla bir cevap metni gönderdi.

TÜSİAD, toplumu etkileme gücü yüksek olan televizyon dizilerinde kadının toplumsal cinsiyet eşitliğine uygun konumlanmasını desteklemek amacıyla dizi sektörü paydaşları ile birlikte “Televizyon Dizilerinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği” projesini hayata geçiriyor. Proje kapsamında Kadir Has Üniversitesi İletişim Fakültesi öğretim üyeleri İrem İnceoğlu ve Elif Akçalı tarafından “Televizyon Dizilerinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Araştırması” hazırlandı. Araştırma sunumunda dizilerde kadın karakterlerin yüzde 80 oranında iş dışı mekânlarda bulunduğu; ev işi içerikli sahnelerin yüzde 92’sinin kadın karakterler için, iş içerikli söz ve eylemlerin yüzde 82’sinin erkek karakterler için yazıldığına dikkat çekildi.

Televizyondan devam edelim. Bizimkiler dizisindeki Cafer ve Kaygısızlar’daki Memnun karakteriyle “90’larda çocuk olanların” hafızasında yer edinen Ercan Yazgan, çoklu organ yetmezliğinden hayatını kaybetti. Televizyon çocuklarının başı sağ olsun. Evet, o kadar da genç değiliz artık.

Netflix, ilk orijinal Türk dizisinin çekimlerinin başladığını duyurdu. Başrolünde Çağatay Ulusoy’un yer alacağı 10 bölümlük dizinin yönetmeni Can Evrenol, görüntü yönetmeni ise Nuri Bilge Ceylan filmlerinden bildiğimiz Gökhan Tiryaki. Netflix hazır başlamışken herhangi bir İhsan Oktay Anar kitabını diziye aktarmak da ister belki. Malum, bu yıl için orijinal içeriğe 8 milyar Dolar’a yakın bütçe ayıran platform, borsa değeri açısından da Ford, GE gibi devleri geride bıraktı.

TV programıyla tanıyıp sevdiğimiz ve artık daha çok YouTube’da boy gösteren Vedat Milor Ekşi Sözlük yazarlarının sorularını cevapladı. Meşhur yemek yerken denize düşen telefon sahnesi de gündeme geldi tabii. Milor’un cevabı şöyle oldu: “Hayır o telefon gitti. Yeni telefon alındı hatta cebimde duruyor şu anda. 60 liraya aldım, akılsız telefon. Çok güzel, özellikle ABD ile konuşurken çok iyi oluyor, kontörlü konuşuyorum. Şirketlere kanıp faturalıya geçmemek lazım. İyi ki denize düşmüş telefonum, yenisinden çok memnunum. Her işte bir hayır vardır.” Milor, en sevdiği tatlının hangisi olduğu sorusuna “eşimin dudağı” cevabını vererek de seviyeyi arşa çıkardı.

Konuya uzak birinin hiç anlam veremeyeceği akımlardan biri de Kore dizisi fanatikliği. Doğan Egmont Yayıncılık tarafından, Kore dizileri ve müziklerini temel alan yeni bir dergi çıkarılıyor. K-Pop & Drama’nın ilk sayısı, basılı dergiciliğin çoktan öldüğü fikrinin kabul gördüğü günümüzde ikinci baskısını yaptı. Hem de elinden telefon düşmeyen genç kitleyi hedefleyerek.

MediaCat dergisi ise “En Yaratıcı 50” ismiyle bir liste yayımladı. “2017’yi üretmenin tutkusu ve yaratıcılığın gücüyle sarmalayan 50 kişi” şeklinde tanımlanan isimler arasında Acun Ilıcalı da var, illüstratör Sedat Girgin de.

Yine yukarıdaki listede yer alan isimlerden biri, tasarımcı Utku Lomlu. Can Yayınları’ndan çıkan kitapların kapaklarıyla bildiğimiz Lomlu geçtiğimiz hafta TRT World’e konuk oldu.

IAB Türkiye’nin açıkladığı verilere göre 2017’de dijital reklam yatırımları, bir önceki yıla göre yüzde 15,5 artarak 2 milyar 163 Milyon TL’ye ulaştı. Bunun 1 milyar 228 milyon TL’si görüntülü reklamlara, 815 milyon TL’si ise arama motoruna gitti. E-posta bu alanda düşüş gösteren tek kalem. 340 milyon TL’lik büyüklüğe ulaşan sosyal medya reklamlarının yüzde 76’sı mobil cihazlarda yer aldı.

“İyi rakamlar ama bizde o kadar bütçe yok” diyenler SEO tarafına göz atabilir. İçerik Bulutu ekibi tarafından Türkçeye çevrilen ve “Geçmişten günümüze SEO için içerik üretimi” başlığını taşıyan yazıda doğru bildiğimiz pek çok yanlışa değinilmiş.

Co-working alanının en büyüklerinden olan ve son olarak 4 milyar Dolar’ın üzerinde yatırım alan WeWork, içerik pazarlama platformu Conductor’ı satın aldığını duyurdu. WeWork daha önce de bir etkinlik şirketi satın almıştı.

Yapay zeka, pazarlamanın en moda kavramlarından biri haline gelmiş durumda. Moda olan birçok terim gibi burada da küçük bir karmaşa söz konusu. Digiday 8 pazarlama profesyoneline yapay zekayı nasıl tanımladıklarını sormuş, herkes de kendi anladığı ve kullanmak istediği şekliyle cevaplamış.

Medya ajansı Mindshare Türkiye, medya odaklı sektör verileri, haberler ve genel tüketici iç görülerinin paylaşılacağı bir mobil uygulama yayına aldı. PurpleMinds isimli uygulamanın Android ve iOS versiyonları mevcut.

Frög reklam ajansının ortaklarından Ateş Çavdar Mart ayı itibarıyla FCB Artgroup’a geçiyor. Ajans ortağı ve yönetici kreatif direktör olarak bu ajansa geçen Çavdar günlerini şöyle bir manzaraya karşı geçirecek.

Ajans Ultra’nın kurucularından Hakkı Mısırlıoğlu, Nisan ayı itibarıyla reklamcılık faaliyetlerini azaltacağını açıkladı. Ajanstaki hisselerini Faruk Kaptan’a devreden Mısırlıoğlu, kendi tasarım şirketiyle ‘buralarda’ olmaya devam edecek.

Coca-Cola bu yıl içinde ilk alkollü içeceğini piyasaya sürmeye hazırlanıyor. Japonya’da satılacak olan ürün şimdilik ülke dışına çıkacakmış gibi görünmüyor.

Otomobil markası Volvo Beşiktaş’ın sponsorları arasına katıldı. 2019 sezonu sonuna kadar devam edecek olan anlaşma gereği 1903 tribününün adı Volvo 1903 Tribünü olacak.

Bu hafta pek fazla marka haberi yok zira enerjilerini Kadınlar Günü iletişimine ayırdılar. Ama bir tanesi var ki (elim ana haber bülteni metnine gitti nedense) son dönemin en ilginç olaylarından biri. Moda devi Chanel, Paris’te düzenlediği sonbahar / kış defilesiyle çokça dikkat çekti. İlk bakışta “vay be, ormanda defile fikri süpermiş” dedirtti ama ortamın gerçek orman değil de dekor olduğu ve bu dekor için 150 yıllık ağaçların kesildiği eleştirileri geldi.

2005 yılından bu yana “yaratıcı bünyeler için besin kaynağı” olmayı sürdüren Bigumigu logosunu yeniledi. Yeni logo Korgün Akgün imzası taşıyor. Bigumigu’dan bahsetmişken Atölye iş birliğiyle düzenlenen “Yeni Yaratıcılar” serisine de göz atmış olalım.

Reklam etkinliği yarışması Effie Türkiye için başvuru süreci başladı. 1 Ocak 2017 – 1 Mart 2018 arasında yayımlanan işlerin katılabileceği yarışmanın son başvuru tarihi 27 Mart.

İtibar yönetimine dair temel eğilimlerin tartışıldığı RepMan Forum’un 7’ncisi 30 Mart’ta İstanbul’da Orjin Maslak’ta düzenlenecek. “İşveren Markası Kurum İtibarını Nasıl Etkiliyor?” temasıyla gerçekleşecek olan etkinliğe katılım ücretsiz ve sadece 90 kişiyle sınırlı. Kayıt için herhangi bir sivil toplum kuruluşuna, herhangi miktarda bağış yapmak gerekiyor. Detaylar şurada.

Türkiye Araştırmacılar Derneği (TÜAD) tarafından düzenlenecek olan 21. Araştırma Zirvesi ise 27-28 Mart tarihlerinde Conrad İstanbul’da. TÜAD demişken de Aralık 2017’de yayın hayatına başlayan ve markalarla araştırmacı ve iletişimcileri bir araya getirmeyi amaçlayan N Dergi’nin varlığını hatırlatalım.

5 öneri: Davranış Enstitüsü

Arada aksamalar olsa da her hafta özetin sonunda sektörden değerli bir ismin 5 önerisini bulacaksınız. Herhangi bir alanda olabilir bunlar (kitap, film, makale, mekan, yemek, sabahın 5’inde uyandıran kedilerle mücadelede naif çözümler vs.). Bu haftanın ‘önericisi’ bir kişi değil, kurum: Davranış Enstitüsü. Bu önerileri ‘dört başı mamur” bir PowerPoint sunumu şeklinde gönderdiklerini söylemeden geçemeyeceğim. O kadar intizamlı bir ajans.

Belgesel: 8 bölümden oluşan bu Netflix belgeseli çeşitli disiplinlerdeki yenilikçi tasarımcıların düşünme şekillerini ve tasarımın hayatlarındaki yerini anlatıyor. Abstract: The Art of Design, izlemesi çok keyifli ve ilham verici bir belgesel serisi.

Uygulama: Görme engelliler için tasarlanan “Be My Eyes” uygulaması, yarattığı mobil ağ ile akıllı telefon kullanıcılarının görme engellilere yardım etmesini sağlıyor. Görme engellilerin “üzerimdeki tişört ne renk?”, “bu ürünün son kullanma tarihi ne?” gibi sorularını, gönüllüler uygulama üzerinden cevaplıyor.

Podcast: Harvard Business Review tarafından oluşturulmuş haftalık podcast’ler, genellikle pek çok başarılı şirketin üst düzey yöneticilerini konuk ediyor. Güncel ve ilgi çekici konulara yer veren HBR IdeaCast Spotify’dan dinlenebiliyor.

İlham: Sloganı “lessons worth sharing” olan TED-Ed platformu, tüm dünyadaki gençleri fikirlerini sunma konusunda desteklemeyi amaç ediniyor. İnternet sitesinde de farklı konularda aydınlatıcı içerikler bulunuyor.

Sergi: Refik Anadol’un Alzheimer hastalığı araştırmasından toplanan veri kümelerini okuyan, analiz eden ve görselleştiren özel bir yazılım kullanılarak oluşturulmuş “Eriyen Hatıralar” sergisi, ziyaretçilerine görsel bir şölen sunuyor. Pilevneli Galeri’deki sergiyi ziyaret için bugün son gün.

Durumlar böyle. Haftaya yine görüşmek üzere, iyi tatiller!

1 Yorum

Yorum yazmak için tıklayın

Yorumunuz:

  • Türkiye İş Bankası'nın katkılarıyla

Bülten Aboneliği

Günlük haberleri eposta bültenimizle takip edin!

Teşekkür ederiz.

Bir terslik var...