Haberin Özeti

Tam Sürüm

Son yıllarda hızla büyüyen müzik servisi Spotify‘ın ekonomi bölümünün başındaki Will Page, ilettiği rakamlar ile koca bir endüstriyle ilgili fikir sahibi olmamızı sağlıyor. Buna göre müzik endüstrisinin şu anki değeri yaklaşık 15 milyar Dolar. 2016 için gelecek raporlarda bu rakamın 16 milyar Dolar’a çıkacağı belirtiliyor. Yalnız tam olarak kestirebilmek mümkün değil; çünkü dijital platformların kullanımı artarken CD, plak gibi fiziksel kayıt satışları azalıyor. Ama sonuç, tam gaz büyümeye devam edildiğini ve artık sadece yayıncı veya markaların olmadığını (bireyselliğin de öne çıktığını) gösteriyor.

Page’in ilettiği rakamlara göre ‘dünya genelinde telif haklarından sağlanılan kazanç 24 milyar 370 milyon Dolar. Aynı şekilde, sabit kur metoduyla, 2014 yılı için yapılan tahmin de 23 milyar 430 milyon Dolar büyüklüğünde olduğu yönündeydi. Bu da yüzde 4’lük bir büyümeyi (941 milyon Dolar) işaret ediyor.

Page’in ilettiği rakamlar, kayıtlı müzik endüstrisi kuruluşu Uluslararası Fonogram Endüstrisi Federasyonu(IFPI) tarafından elde edilen verilerle dünyadaki besteci ve söz yazarlarının haklarını koruyan uluslararası telif birlikleri konfederasyonu CISAC verilerinin toplamından, her iki tarafın ortak verilerinin çıkartılmasıyla sağlanmış. Dolayısıyla müzik telifleri üzerinden ilerleyen rakamlar, konser gibi performanslarla ilgili telif hakları konusunda eksik kalıyor.

IFPI verilerinden, CD ve kasetler için yapılan kayıtlara ödenen telif hakları (mechanical royalties) çıkarıldığı zaman kazanılan gelir, bir yılda yüzde 4,1’lik bir büyümeyle, 13 milyar 980 milyon Dolar oldu. Bu esnada, CISAC ise müzik endüstrisinin yaratıcı beyinlerine, yüzde 3,8’lik bir artışla, 8 milyar 260 milyon Dolar tutarında ödeme yaptı. Yayıncılar da 2 milyar 140 milyon Dolar’a varan bir kazanç sağladı. Dolayısıyla, müzik yayınlamak yaklaşık 10 milyar 400 milyon Dolar’lık üretim sağladı. Eğer bu, bir plak şirketiyle yapılıyorsa (müzisyen ücretleri dahil) 13 milyar 980 milyon Dolar üretti. Yayıncılar yüzde 42,7’lik, plak şirketleri ise yüzde 57,3’lük bir payla telif hakkı ödemelerine katkıda bulundu. Will Page’e göre bu oran geçtiğimiz sene de aynıydı.

Ayrıca geçtiğimiz seneye göre CISAC’ın ‘özel kopya‘ gelirleri, CISAC’a bağlı olmayan kayıtlar ve (IFPI’nin) fiziksel kayıt satış gelirlerinde düşüş yaşandı. Kayıt yapma ve yayınlama dahil bütün aşamaların değerleri de artan veriler arasında. 2015’in en önemli rakamlarından biri de CISAC’ın televizyon veya konser performans haklarıyla ilgili telif ödemeleriydi. Bu ödeme, 6 milyar 600 milyon Dolar’lık bir gelir sağladı. Fiziksel satış yüzde 4,5 düşerken, dijital müzik satışları yüzde 27 katkı sağladı.

Müzik sektörüyle ilgili analiz yapan kişilerin, sektörü sadece kayıt yapmaya indirgedikleri ama Spotify gibi mecraların endüstrinin her tarafında olduğunu ve kazanmaya devam ettiği belirtilirken, Amerikan Doları dahil her şeyin yükseldiği düşünüldüğünde bu büyüme oldukça başarılı olsa da ‘normal’ bulunabilir.

Kaynak: MusicBusinessWorldwide

Spotify'ın ekonomi bölümünün başındaki Will Page, ilettiği rakamlar ile koca bir endüstriyle ilgili fikir sahibi olmamızı sağlıyor. Buna göre müzik endüstrisinin şu anki değeri yaklaşık 15 milyar Dolar. Bir sene sonraki beklenti ise bu endüstrinin 16 milyar dolar olması. Kayıtların eskisi kadar satmadığı ama dijital platformların hiç olmadığı kadar kullanıldığı göz önüne alınınca, müzik piyasasını sadece kayıt yapmaya indirgeyenler yanılmış oldu. Çünkü müzik yayınlamak yaklaşık 10 milyar 400 milyon Dolar'lık üretim sağladı. Eğer bu bir plak şirketiyle yapılıyorsa (müzisyen ücretleri dahil) 13 milyar 980 milyon Dolar üretti. Yani müzisyen olmak isteyenlerin aç kalma olasılığı eskiye göre daha düşük.