Haberin Özeti

Tam Sürüm

Müzik dinleyicileri Spotify, Tidal ve Pandora gibi internetten müzik dinleme platformları yaygınlaşmaya başladığından beri dijital ya da fiziksel albüm almak yerine tek tek beğendikleri şarkıları dinlemeyi tercih etmeye başladılar. Bu da albüm satışlarını olumsuz yönde etkiliyor. ABD’de 2000 yılında 785 milyon ile tavan yapan albüm satışları 2015 yılında 241 milyona gerilemiş durumda. Buna karşın Beyoncé, Tidal platformu üzerinden yayınladığı Lemonade albümü ile ilk haftada 115 milyon dinlemeyi yakalayarak rekor kırdı. Bu rekor ise tam bir hafta sonra Drake tarafından Apple Music ve iTunes üzerinden yayınlayan Views albümünün 245 milyon dinlemeye ulaşması ile kırıldı. Artık müzik endüstrisinde internetten müzik dinleme devrine geçilmiş görünüyor ve bu sanatçısından dinleyicisine müzik dünyasını baştan aşağı değiştirebilir.

Düşen satışlara rağmen müzikte yükseliş

Maddi zararların (ve çevrimiçi korsanlığın) müziğe ulaşmayı kısıtlayacağına dair endüstrinin endişeleri bulunmasına rağmen Ekonomist Luis Aguiar ve Joel Waldfogel’in gerçekleştirdiği araştırma 2000-2008 yılları arasında üretilen müzik ürünlerinde üç kat artış gösterdiğinden bu endişeleri boşa çıkarıyor.

Müzik kalitesini ölçmek için de (her ne kadar kimilerine göre Tchaikovsky’nin ölümünden beri kaliteli müzik üretilmiyorsa da) Waldfogel, bir albümün herhangi bir eleştirmen tarafından tüm zamanların en iyisi olarak adlandırılması ya da gelecek yıllarda ne kadar dinlendiği gibi ölçütler kullanmış. Veriler, dijital çağda müzik kalitesinin yükseldiğine işaret ediyor.

Albüm başı veya şarkı başı fiyatlamalar yerine üyelik ücretleri ve sanatçılar arasında kolayca geçiş yapabilme özellikleri ile internetten müzik dinleme platformları dinleyicileri de yeni sanatçılar keşfetmeye teşvik ediyor. Bunun yanında müzik yapmanın da daha ucuz bir uğraş haline gelmesi sürpriz çıkışlar yakalayan sanatçıların keşfedilmelerini sağlıyor.

Ortalama albüm süreleri kısalıyor

1992 yılında ortalama bir kaset 12.5 şarkı içerirken bu sayının 2003’te CD ile ortalama 15.8’e çıkarak tavan yapmış. Tam bu dönemlerde çevrimiçi müzik dinlemenin popülerliği başladığında albüm süreleri düşmeye başlayarak bugünkü ortalama 14.17 seviyesine ulaşmış. Bu rakam son 5 yıldır sabit devam ediyorken, sanatçıların internetten müzik dinleme çağına ayak uydurma süreçleri bunu değiştirebilir. Single olarak çıkartılmayan daha az popüler şarkılar tamamen kaybolabilir. Misal, Lemonade albümündeki 12 şarkı da Billboard Hot 100 listesinden açılış yaptı.

Gelecekte ne var?

Gelen çağ ile müzik endüstrisi, yalnızca kontrat ve fiyatlar konusunda değil, hangi tip sanatçının tutunabileceği ve ne tip içerik üretilmesi gerektiğini sorgulamak zorunda. Drake ve Beyoncé gibi sanatçılar görsel albüm gibi yeniliklerle albüm konseptinin hala geçerli olduğunu kanıtladılar. Beck’in 2013’te nota baremi kitapçığı olarak yayınladığı Song Reader albümü, dinleyicileri şarkıları çalarak internete koymaya teşvik ederek ayrı bir yenilikçilik yaratmıştı.

Kaynak: Harvard Business Review

Beyoncé, Lemonade albümü ile ilk haftada 115 milyon dinleyiciye ulaşarak tarih yazdı. Bundan tam bir hafta sonra Drake bu rekoru 245 milyon kez dinlenen Views albümü ile aştı. Şarkıları internette dinlemek popülerleştiğinden beri ABD’de hem fiziksel (CD, kaset) hem de dijital formatta (iTunes) 2000 yılında 785 milyonla zirve yapmış albüm satışları 2015’te 241 milyona gerilemişti. İnternetten müzik dinleme, dinleyici alışkanlıklarını albüm odağından şarkı odağına çekerken müzik endüstrisi de bu talebe cevap sağlamaya çalışıyor.